Múzeumpedagógiai ajánló

2024/2025-ös tanév

Mini ásatás, rendhagyó történelem órák, régész tanoda

  • Kalandozás a szakócától a légyfogó üvegig

A gyerekek játékos foglalkozásokon ismerkednek meg a régészettel, a régész munkájával, amin keresztül megismerik lakóhelyük örökségeit. 

A foglalkozás részei igény szerint: mini ásatás, őrlés őskori őrlőkövön, szövőkeret, szövés, agyagedény készítése kőkori módra.

  • Az emberré válás története

Milyen szakaszai voltak az emberré válásnak? Milyen eszközöket használtak az előemberek és az ősemberek? Kipróbálnád ezeket az eszközöket? A foglalkozások általános iskola 3-6. osztályos tanulói számára ajánljuk, akik még ismerkedő fázisban vannak a történelemmel és az írott történelem előtti időszakkal és ennek biztos talajon mozgó tudósaival, a régészekkel. Igény szerint a foglalkozást mini ásatással zárjuk. 

  • Mit rejt a föld?

A témából fakadóan ez a múzeumpedagógiai óra szintén általános iskola 3-6. osztályos tanulók számára ajánlott. A gyerekek megismerkedhetnek a régészek munkájával és megtudják mi a különbség Indiana Jones és egy igazi régész munkája között. Megismerkedünk a régészek eszközeivel, az ásatás folyamatával, a korszakolás jelentőségével és a különféle leletek jellegzetességeivel (agyag, fa, bőr, csont, kő). Igény szerint a foglalkozást mini ásatással zárjuk.

  • Miről mesél a címer? A heraldika alapjai

3-6. évfolyam részére. Megismerkedünk a címer jelentésével és eredetével. Megbeszéljük, kinek/minek/miért lehet vagy éppen miért nem lehet címere. Egy általános ismertetést követően (címerpajzs, színek, mesteralakok szabályai) a foglalkozás második felében mindenki megrajzolhatja vagy színes papírból elkészítheti saját címerét. 

  • Fehérlófia a tudományban – egy mese kulturális háttere

5-6. évfolyamos diákok részére. A Fehérlófia című mesében a mese szimbólumain és cselekményén keresztül utazunk el az ősi hitvilágba. Megismerkedünk a táltos és a cselekményén keresztül utazunk el az ősi hitvilágba. Megismerkedünk a táltosok és a sámánok jelenségével, jelentőségével és szerepével az ázsiai és magyar kultúrában.

  • Fehérlófia – egy évezredes történet: mesefeldolgozás

3-4. évfolyamos diákok részére. Az ismert történet játékos feldolgozása során a szereplők és az események ismertetése mellett alapszinten betekintést nyújtunk a régi magyar táltos-hagyományba a mesében fellelhető jellegzetességek segítségével (tejivás, próbatételek, másvilági utazás, feldarabolás, újjászületés, segítő szerepkör).

„Őseinket felhozád. Kárpát szent bércére…” – A honfoglaló magyarság fegyverzete, harcmodora

A honfoglaló magyarságról, életmódjukról már meséken keresztül egészen hamar hallanak a gyermekek. Az iskolában untig ismétlik a 7 vezért, a vérszerződést stb.. Azonban van egy nagyon fontos dolog, ami nélkül a magyarok nem tudtak volna „hont foglalni”, ez pedig a fegyverzet és taktika, erről pedig igen keveset írnak a történelem tankönyvek. 

 

Ajánlott korosztály: felső tagozat

Ajánlott időpont: bármikor

A foglalkozás ideje: 45-60 perc

Kapcsolódó kézműves foglalkozás: tarsolylemez készítése- varrással, filcből

Forradalmi forgatag

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc Magyarország újkori történetének egyik meghatározó eseménye, a nemzeti identitás egyik alapköve. Fontos, hogy a diákok minél előbb megismerjék a forradalom prominens személyeit. Ennek érdekében találtunk ki egy kvízt, ami játékosan mutatja dolgozza fel az 1848-49-es eseményeket. 

Az óvodásokat és alsósok sem szerettük volna kihagyni a „forradalmi forgatagból”, így nekik külön témához illő kézműves foglalkozást hirdetünk.

Ajánlott korosztály: óvodától

Ajánlott időpont: évfordulókhoz, megemlékezésekhez

A foglalkozás ideje: kvíz: 60-120 perc

Kapcsolódó kézműves foglalkozás: huszárcsákó és párta készítése



Petőfitől Petőfiről

Aki magyarul azt mondja: költő mindenekelőtt Petőfire gondol. Attól kezdve, hogy belépett az irodalomba, szüntelenül jelen van. példakép és mérce. A róla írt kritikák cikkek, tanulmányok, könyvek könyvtárat tesznek ki, és minden korban új szempontokból új mondanivalókat tesznek hozzá. Adatait szinte fölösleges leírni: oly ismertek, mint versei. Ki ne tudná, hogy az 1822-ről 1823-ra virradó szilveszter éjszakáján született? Ki ne tudná, hogy Petrovics Sándornak hívták? Hogy mindössze 26 évet élt? Hogy 1848 forradalma elválaszthatatlan a nevétől? És hogy 1849-ben, a Segesvár melletti csatában esett el?

A foglalkozáson megpróbáljuk megismerni rövid, ám zsúfolt életútját, személyiségét festmények, dokumentumok, visszaemlékezések segítségével. 

Ajánlott korosztály: 3-8. osztályig

Ajánlott időpont: évfordulókhoz, megemlékezésekhez

A foglalkozás ideje: 45-60 perc

„Ítélet nélkül- családok kényszermunkatáborokban" című kiállításoz kapcsolódó foglalkozások

Az „Ítélet nélkül-családok a kényszermunkatáborban” kiállításunk az 1950-53 közötti időszakban működő hortobágyi munkatáborok mindennapjait mutatja be a látogatók számára. Rendhagyó történelem óráink és tematikus foglalkozásaink célja, hogy a diákok testközelből ismerhessék meg a térségben működő táborokat és képet kapjanak a kommunizmus borzalmairól.

Minden foglalkozás előtt egy történeti bevezetővel (5-10 perc) helyezük el az eseményeket térben és időben. 

  • Karakter játék: Ezen foglalkozás során eredeti levelek és dokumentumok másolatait adjuk a diákok kezébe, amiknek segítségével igyekszünk bemutatni a deportálások okait és körülményeit. A levelek valós személyektől származnak ugyan, de egy fiktív személy, Kovács József köré épül a játék, aki a történet szerint összegyűjtötte és megőrizte ezeket.  

  • Fogalmi terror: Játékos ismerkedés a történelmi korszakkal. Egy borítékból minden egyes játékos húz egy-egy fogalmat pl.: csengőfrász. A játékosnak tudnia kell a saját fogalmát, mielőtt a játékbomba fel nem robban a kezében. A játék több fordulós egyenes kieséses rendszer módján működik. A játékosos minden fordulóban új fogalmat húznak.

  • Levél az otthoniaknak: Hogy a foglalkozáson részt vevő diákok minél jobban átérezzék a tábor körülményeit, a résztvevőket megkérjük, hogy írjanak egy pár soros levelet „az otthon maradtaknak”. A levelekből szúrópróba szerűen kiválasztunk egy- kettőt, és azokat az akkori tábori viszonyoknak megfelelően a tábori rendőrség cenzúra eljárása alá vonjuk. Azokat az információkat, melyek a rendszer és a tábor fenntartása szempontjából „veszélyesnek” minősíthetőek. 

  • A lista: A következő tábori életet szemléltető foglalkozás, azon eseményt próbálja életközelibbé tenni, amikor a családokat a lakhelyük elhagyására utasította a hatalom. A családoknak a megszabott súlyú csomagot nem lehet túl lépniük. A tárlatba látogatókat megkérjük, hogy írjanak egy listát a legfontosabb tárgyakról, szükségesnek vélt dolgokról. A lejegyzett listák közül, a foglalkozásvezető kiválaszt egyet-kettőt, és összehasonlítjuk azon tárgyakkal, amiket elvittek magukkal a kitelepített sorsa került családok tagjai, majd a tárlatvezető viszonyítási alapot adva elmeséli, hogy a hétköznapi tábori életben melyek voltak a hiánycikkek, és miben kellett a táborlakóknak nélkülözniük.

Ajánlott korosztály: 8. osztálytól

Ajánlott időpont: évfordulókhoz, megemlékezésekhez

A foglalkozás ideje tárlatvezetéssel együtt: 45-60 perc

 

„Bárhogy lesz, úgy lesz” – Társasjáték

Az 1956-os év slágere a „Bárhogy lesz, úgy lesz”. Október 23-án azonban az egyetemi ifjúság és a hozzá csatlakozó tömeg azt mondta:” Ne legyen akárhogy!” Elég volt a megalázottságból, a félelemből és kiszolgáltatottságból, az éjszakai elhurcolásokból és a rögtönítélő népbírósági perekből. Az 1956-os forradalom Magyarország népének a sztálinista diktatúra elleni forradalma és a szovjet megszállás ellen folytatott szabadságharca, amely a 20. századi magyar történelem egyik legmeghatározóbb eseménye volt. A budapesti diákok békés tüntetésével kezdődött 1956. október 23-án, és a fegyveres felkelők ellenállásának felmorzsolásával fejeződött be november 10-én. A fentiekhez igazodva izgalmas és szórakoztató társasjátékon keresztül ismerhetik meg a gyerekek az 1956-os eseményeket.

Ajánlott korosztály: felső tagozattól

Ajánlott időpont: október

A foglalkozás ideje: 45-60 perc



RetróTár

„Mint a mókus fenn a fán..” 

A RetróTár a Kádár-korszak történelmét öleli fel a korszakra jellemző eredeti tárgyak tükrében, amellyel egy kötetlenebb, játékosabb oldaláról mutatja be a történelmet. A „legvidámabb barakk” hétköznapjait felelevenítő múzeumpedagógiai foglalkozásunkat már óvodás kortól kezdve kínáljuk. 

 „Nagymama szobája”: Ismerkedés a klasszikus tárgyakkal, ahol a tárgyakat kézbe vehetik, összehasonlíthatják a jelenleg is használatos tárgyakkal, működésük közben csodálhatják meg a régiségeket. Az ismerkedés után diavetítéssel vagy bakelit lemez hallgatásával ütjük el az időt. 

Ajánlott korosztály: óvodás kortól 

Ajánlott időpont: bármikor

A foglalkozás ideje tárlatvezetéssel együtt: 45-60 perc

„… Könyveken át a Világ… tényeit”

A foglalkozáson a kódex írás, könyvnyomtatás, a könyv terjedésének és használatának történetét ismerhetik meg a gyerekek.

Kisiskolásoknak ajánljuk a papírmerítést, merített papírból notesz készítését, iniciálé rajzolást-kifestést.

Sumér, egyiptomi, ógörög, ókori római kultúrák jelentősebb írott műveinek megismerése.

 

Ajánlott korosztály: alsó tagozat

Ajánlott időpont: egész évben

A foglalkozás ideje: 45-60 perc 

Jeles napokhoz, naptári ünnepekhez, néphagyományhoz kapcsolódó foglalkozások Búzától a kenyérig – Kemencés nap a múzeumban

A kiemelkedő kalendáriumi ünnepekhez kapcsolódó kézműves tevékenységet is tartalmazó, hónapok sajátosságaira épülő foglalkozások első sorban óvodás és alsó tagozatnak szólnak.

Cél, hogy, hogy olyan alkotásokat hozzanak létre, olyan sajátosságokkal ismerkedjenek meg a programokon résztvevők, amelyek a népi kultúrában általánosan használtak voltak, természetes anyagokból készülnek, vagy kifejezetten múzeumi specifikációk. A népi játékoktól elkezdve a hagyományos technikával készített húsvéti tojásokon keresztül a karácsonyfadíszekig, széles skálán ismerhetik meg a tárgyak készítésének módjait, a hozzájuk kapcsolódó néprajzi adatokat, ünnepeket a gyerekek.


  • Búzától a kenyérig

A „Búzától a kenyérig” elnevezésű múzeumpedagógiai foglalkozást főleg óvodások és alsó tagozatos általános iskolai tanulók részére ajánljuk. A foglalkozás során a gyerekek megismerkedhetnek a gabonafélékkel, termesztésükkel, feldolgozásukkal, a mag útjától a kenyérig. Kipróbálhatják a gabona őrlését őskori őrlőkövön, és kézi malmon is. Ezután különböző kenyér félék kóstolója következik (fehér, magos kenyeret) és más kultúrák kenyereit is megismerhetik. Ha még ekkor sem lenne tele a pocak, akkor az előre begyúrt kelesztett tésztából kakaós és fahéjas csigát süthetnek ki a gyerekek a kemencében. 

Ajánlott korosztály: óvodától alsó tagozatig

Ajánlott időpont: időjárás függő (áprilistól)

A foglalkozás ideje: 45-60 perc

A foglalkozás díja: 10.000,- Ft/ csoport

  • Szent Márton lúdjai

Október végétől november közepéig várjuk a diákokat Márton-napi foglakozásunkra. A múzeumi óra keretén belül megismerkedünk Szent Márton legendájával és a hozzá kapcsolódó hiedelmekkel (pl. libahús evése, időjóslás).

A foglalkozás második felében a libatollal való írás rejtelmeibe vezetjük be a diákokat, akik maguk is kipróbálhatják, hogyan írtak a középkori szerzetesek és íródeákok.

Ajánlott korosztály: óvodától alsó tagozatig

Ajánlott időpont: időjárás függő (áprilistól)

A foglalkozás ideje: 45-60 perc

  • Luca néni boszorkánykonyhája

Decemberben szeretettel várjuk az alsós évfolyamokat egy rendkívüli múzeumi órára. A dramatikus foglalkozáson Luca boszorkány elmeséli nekünk a Luca-nap eredetét és a hozzá fűződő boszorkányos hiedelmeket (pl. Luca székének készítése, lucabúza ültetése). A foglalkozás második felében Luca a boszorkány a jól viselkedő gyerekeknek olvadt viaszból megjósolja a jövőt.

Ajánlott korosztály: óvodától alsó tagozatig

Ajánlott időpont: december

A foglalkozás ideje: 45 perc

  • Kalendáris szokásaink

A paraszti társadalomban a földművelés, állattenyésztés közvetlenül kapcsolódik a rá ható és az őt körülvevő természeti jelenségekhez, s ezért – a nap, a csillagok, a hold, a szél, a hőség, a fagy, a növények és állatok élettani jelenségeinek megfigyelése nyomán – tapasztalati tárháza nagyon gazdag. A foglalkozáson az időjáráshoz, a vallási ünnepekhez, névnapokhoz, légköri jelenségekhez köthető népi regulákat ismerhetik meg a gyerekek. A foglalkozáshoz hagyományos népi gyermekjátékok kapcsolódnak.                    

Ajánlott korosztály: óvodától alsó tagozatig

Ajánlott időpont: bármikor

A foglalkozás ideje: 45 perc


  • Mesevetélkedő

Hol volt, hol nem volt, valahol a Tintatengeren innen, de a könyvhegyen túl volt egy Elvarázsolt Könyvtár, ahol tündérkönyvtárosok dolgoztak.

Egy napon azonban Analfabéta Boszorkány- aki annyira buta volt, hogy nem ismerte a betűket, sőt írni és olvasni sem tudott-  elátkozta a könyveket és a könyvtárosokat, a tündérkönyvtárosok boszorkánnyá változtak. Sokan próbálták őket megszabadítani az átok alól, de mindannyian elbuktak. Ekkor jött a Legkisebb Olvasó, hogy megfejtse a talányokat, és feloldja az átkot.

3 csapat verseng egymással a tündérkönyvtárosok kiszabadításáért.

3 csapat- 5-5 fő

Ajánlott korosztály: alsó tagoz

Ajánlott időpont: bármikor

A foglalkozás ideje: 45-60 perc

Ajánlott létszám: max.15-20 fő

Az időszaki kiállításhoz kapcsolódó foglalkozások

Jelenleg nincs időszaki kiállításhoz kapcsolódó foglalkozásunk!

Kérjük, nézzen be később!

 

 

Bővebb információ:

Széchényi Ferenc Tájmúzeum

Ebes, 4211  Ady Endre u. 6-8.

Tel: 52-366-136; +36 20 226 5390

e-mail: ebesmuzeum@gmail.com